welcome to my blog!!!

Glitter Words
"Aku Menulis Bukan Kerna Namaaaa.......dan aku UPDATE blog ni bila aku RAJIN muehehe"

Thursday, February 24, 2011

Aku terima akan nikahnya.....



(Thanx mr Noza Mohd Safar...4 d nice pic)

KALAU sudah jodoh dan ketentuan Ilahi, apa saja kehendak-Nya pasti boleh berlaku. Begitu juga dengan soal perkahwinan. Pasti agak ‘pelik’ di zaman moden ini bila menyaksikan pasangan yang berhasrat mendirikan rumah tangga pada usia yang masih muda remaja.

Jika zaman dulu-dulu, pasangan muda yang ingin mendirikan rumah tangga dianggap sebagai perkara biasa, namun tidak pula di zaman siber ini. Jika si jejaka berusia 30 tahun dan yang gadis pula berusia 25 tahun – dan masih belum berumahtangga – ia masih lagi dianggap perkara biasa bagi sesetengah masyarakat.
ZAMAN dulu, sekitar 50-an dan 60-an, berkahwin pada usia muda bukan satu keganjilan. Ramai berkahwin muda, malah ada sesetengahnya, terutama anak gadis menamatkan zaman bujang ketika usia masih terlalu mentah…15, 16 tahun?
Banyak alasannya mengapa mereka berkahwin muda. Kebanyakannya mungkin kerana desakan ibu bapa. Lambat kahwin, takut anak gadis dikatakan tidak laku. Bimbang juga anak gadis terlalu bebas sehingga melakukan perbuatan yang tidak wajar.
Mungkin juga kerana peluang pelajaran tidak seluas mana bagi anak gadis di zaman dulu. Buat apa belajar tinggi-tinggi, itu pendapat orang tua dulu-dulu..ke ceruk dapur juga akhirnya dan ada juga yang mengatakan kerana `orang dulu’ cepat matang. Pendek kata, kalau anak gadis tu, sudah pandai masak, pandai jaga adik-adik – senang cerita, pandai menguruskan rumah tangga, ah..dah sampailah masanya.
Itu dulu..... Kalau hari ini, anak gadis mahupun teruna berkahwin cepat, apa sebabnya? Rasanya ramai bersetuju, senario berkahwin muda bukan lagi pemandangan biasa. Peluang pendidikan yang lebih meluas, bagi lelaki dan wanita, keinginan mengecapi kejayaan dalam kerjaya mengatasi kehidupan berumahtangga, mungkin antara sebab ramai generasi hari ini `kurang berminat’ berkahwin pada usia muda.
Kahwin muda iaitu berkahwin pada usia yang muda. Berapa lingkungan umur yang kita boleh katakan sebagai muda? Iyalah, takkan 50 tahun pun kita masih katakan muda melainkan berkahwin isteri muda.hihihi. Itupun isteri dia yang muda, dia tetap jua sudah berumur. Namun, ada yang berkata, “ape ade pada umur?”. Muda itu subjektif. Kalau dah diri rasa muda walaupun kulit dah berkedut sejuta, muda tetap muda sebab ianya lahir dari dalam diri yang sentiasa terasa muda. Betul ke?betol kottttt....
Apa kebaikan atau keburukan kahwin muda?

Apa kebaikannya berkahwin muda?...ehmmmm
  1. Meramaikan manusia atas muka bumi atau spesifiknya membanyakkan zuriat umat Nabi Muhammad SAW. Sesungguhnya Nabi SAW bangga dengan umatnya yang ramai di hari akhirat nanti (sape tak nak jadi kebanggaan Nabi SAW kan?).
  2. Elak mendekati zina (ni memang tepat lagi jitu, yang halal dah ade, nape masih nak cari yang haram?)
  3. Mengurangkan dan menghapuskan gejala sosial
  4. Membantu memberi ketenangan hidup yang maksima
  5. Ibadah yang berganda pahalanya dan lebih khusyu’
Antara keburukan kahwin muda pula;
  1. Rumah tangga cepat bergoncang kerana kurang ilmu, kemahiran dan persediaan
  2. Rasa diri masih bujang (ini bahaye, sifat genetik gatalnya perlu dibendung perlahan-lahan..).
  3. ..
apa pon tak kira la kawen muda ke apa ke..janji bahagia...
Rahsia kebahagiaan rumah tangga itu pelbagai, namun saya ingin kongsikan beberapa petua yang saya amik kat blog (saya lupa la blog aper..huhuhu) :
1) Solat berjemaah - kalau sempat bersama. tapi perlu cuba juga. Sibuk itu bukan alasan.
2) Pelukan erat - dikatakan akan memanjangkan usia kita dan juga perkahwinan. InsyaAllah.
3) Selalu ingat ibu bapa (kedua belah pihak) - syurga kan di bawah tapak kaki ibu.
4) Membayar zakat - insyaAllah...rezeki keluarga tidak akan putus walaupun hampir hujung bulan.
5) Suami adalah ketua keluarga walaupun bergaji kecil dari isteri - hormatilah keputusan beliau setelah berbincang mengenai sesuatu hal.
6) Cari waktu untuk meluahkan masalah hati ke hati - isteri ni perlukan tempat mengadu, dengan harapan suami akan mendengar. Suami tidak perlu bercakap apa-apa jika tidak perlu. Isteri cuma perlukan teman mendengar.
7) Elakkan berlaku curang....
8) Bagi yang panas baran...tidur di ketiak suami... - saya ada terbaca di satu majalah agama, isteri yang panas baran akan kurang barannya jika tidur di lengan / di ketiak suami...suami perlu selawat sambil menghembuskan ke ubun isteri dengan doa supaya hati isteri lembut sentiasa.
9) Jangan terlalu syak wasangka / terlalu cemburu - syaitan itu cukup suka kalau kita bergaduh...
10) Sentiasa lah berdoa akan kesejahteraan rumah tangga kita - supaya pasangan kita itu kekal dunia akhirat...InsyaAllah.

p/s:perlu selalu meminta nasihat dari orang yang lebih arif atau pun mendengar ceramah motivasi / agama kerana sebagai insan biasa, tidak terlepas dari melakukan kesalahan. Jika anda mempunyai masalah dengan pasangan, jangan terus bercerita dengan orang luar, tidak berapa elok. Lebih baik berbincang dengan pasangan dan cuba selesaikan dahulu. Masalah itu perkara biasa, tetapi jika tidak ditangani, ia boleh merebak. Jika tidak dapat berbincang, barulah berjumpa dengan yang pakar.

Mudah-mudahan kita dapat berkongsi ilmu kerana ilmu itu milik Allah...kita ini cuma menyebarkannya sahaja...
*lupa kopi kat mana entry nih...ihihihih

No comments: