welcome to my blog!!!

Glitter Words
"Aku Menulis Bukan Kerna Namaaaa.......dan aku UPDATE blog ni bila aku RAJIN muehehe"

Friday, December 30, 2011

Belajar Bahasa German (Jam)

Wie spät ist es?/what time now?/How late is it?
Wieviel Uhr ist es?/what is the time,please?

Es ist 8 Uhr./it is 8 O’clock.

Hari ni kita belajar tengok jam ..ikut orang german...
Perhati kan dengan teliti gambar yang aku attach kat bawah..tengok sampai mata korang buntang dan terkeluar then masuk balik....agak-agak dah nampak perbezaan dia maknanya mata dan otak korang function dengan elok la....ehehhe gurau je..
k..tengok table ni...

*editing:jam 3.00/4.00 (drei Uhr/vier Uhr). Viertel (V) capital letter.
  
*editing:jam 5.00/6.00 (fünf Uhr/sechs Uhr). Viertel (V) capital letter.  

aku terang kan satu-persatu (ikot kefahaman aku..kalu aku salah tolong betulkan)
untuk dua table yang ada kat atas  ni aku dah bezakan ‘warna’ dia, so korang boleh nampak warna hijau n pink tu,untuk jam yang lain, maksud aku (pukul 2,pukul 7,pukul 9 and so on) tang tu (highlight yang aku kaler hijau n pink tu laaa...) je berubah....aku buat table ni supaya senang nak ingat..table ni aku buat masa aku study kat GMI dulu.....aku kongsikan apa yang aku tahu je...banyak lagi yang aku tak tahu....
masa ambik test dulu aku ‘hafal’ table ni....
mirror kan je warna kuning tu maksud aku mirror atas ke bawah....kan sama..jadi senang la nak ingat...yang penting paham..kalu 'hafal' tapi tak paham tak guna....

  
*editing: Viertel (V) capital letter.

Nach und Vor tu aku tak tau nak terang macam mana..korang hafal la sendiri...kiki
Dah ada table ni senang la sikit nak faham..

*editing:jam 3.00/4.00 (drei Uhr/vier Uhr). Viertel (V) capital letter. 


Ni untuk table yang aku kaler hitam:

Perlu ingat halb ni je...
?.25
fünf vor halb _____
?.30
halb _____
?.35
fünf nach halb _____

cuba isi sendiri,kalau dah tahu nombor (jam senang la nak ingat)

*editing table:Viertel (V) capital letter. 

Contoh:Pukul 3---4
*editing table:jam 3.00/4.00(drei Uhr/vier Uhr). Viertel (V) capital letter. 
  
Pukul
Bahasa German
Bahasa Malaysia
3.00
drei Uhr
Pukul 3



3.05
fünf nach drei
5 Minit selepas pukul 3
3.10
zehn nach drei
10 minit selepas pukul 3
3.15
Viertel nach drei
15 minit selepas pukul 3
3.20
zwanzig nach drei
20 minit selepas pukul 3



3.25
fünf vor halb vier
5 minit sebelum setengah jam nak pukul 4
3.30
halb drei
Setengah jam selepas pukul 3
3.35
fünf nach halb vier
5 minit selepas setengah jam nak pukul 4



3.40
zwanzig vor vier
20 minit sebelum pukul 4
3.45
Viertel vor vier
15 minit sebelum pukul 4
3.50
zehn vor vier
10 minit sebelum pukul 4
3.55
fünf vor vier
5 minit sebelum pukul 4



4.00
vier Uhr
Pukul 4

Thanks to Frau Wina ..(German Malaysian Institute)

No comments: